top of page

Aan de slag met het rapport

Foto van schrijver: Marleen BruyninckxMarleen Bruyninckx

De laatste zondag van het jaar en we zitten in het midden van de kerstvakantie. De kerstfeestjes hebben de gedachte aan school verdreven. Het rapport ligt ergens aan de kant te wachten om terug mee te gaan naar school.

Toch is het een ideaal moment om het rapport nog eens te bekijken. Waarom?

Als eerste iets over hoe je het rapport leest. Uiteraard vertellen de punten ons al heel veel, maar een rapport is meer dan enkel de punten. De commentaren die de leerkracht heeft neergepend bevatten heel veel informatie. Lees die commentaren grondig en ga aan de slag met de geformuleerde adviezen. Welke onderdelen worden hierin beschreven die nog extra aandacht vragen?

Samen met het rapport krijg je ook vaak de toetsenmap mee. Ook deze toetsen bevatten heel wat informatie. De toetsen waar extra aandacht voor nodig is, neem je er best nog even bij en dan bekijk je wat er op die toetsen nog moeilijk ging. Op die manier wordt het rapport een werkinstrument waarmee je aan de slag kan gaan.


Deze stappen doe je samen met je kind. Ga samen deze stappen zetten, zodat je kind ook jouw gedachtengang mee kan volgen en begrijpt wat je doet. Vraag ook zijn of haar mening over wat de juf schreef op het rapport en ga na hoe het in de klas verloopt.

De laatste week van de vakantie kan je eventueel ook nog wat extra oefeningen maken van de onderdelen die nog moeilijk gingen.


Goede voornemens

Een nieuw jaar vraagt ook om goede voornemens. Je kan ook je kind laten nadenken over zijn of haar goede voornemens aan de hand van dit rapport. Maar let op! Dan vervallen we al heel snel in clichés! IK GA BETER MIJN BEST DOEN! IK GA MEER STUDEREN! Vaak komen we niet verder dan deze twee, maar laat deze nu eens zo algemeen zijn als maar kan. Wat is dat beter je best doen? Nu is de oefening om deze zo concreet mogelijk te maken. Zorg dat je kind goed weet wat er van hem/ haar wordt verwacht en dat jij ook duidelijk weet wat er moet gebeuren.


Concrete acties

Beter je best doen ombuigen naar concrete acties!

  • de leerkracht geeft aan dat er beter moet opgelet worden in de klas. Je kan met je kind dan afspreken dat hij/ zij elke les zijn vinger probeert op te steken.

  • meer studeren? Hoeveel is meer studeren? Hoeveel wordt er nu gestudeerd en waar is er marge om meer te studeren. Het beste is om de studeerblokjes visueel te maken en op voorhand af te spreken op welke dagen er wanneer en hoeveel wordt gestudeerd. Je kan dit doen met ons handig schema!


  • minder goede punten voor Frans? Waar liep het mis? De woordjes uit het hoofd studeren? Veel schrijffouten? De grammatica die moeilijk loopt? Neem dan hier concrete acties. Bijvoorbeeld: ik ga mijn woordjes niet 2 keer, maar 3 keer schrijven. Ik ga elke week een moment inplannen om de grammatica in te oefenen. Ik neem elke dag 10 minuutjes de tijd om mijn woordjes in te studeren.

  • minder goede punten voor wiskunde? Waar liep het mis? Theorie niet voldoende gestudeerd? Te weinig ingeoefend? Dan kunnen concrete acties zijn: ik herhaal wekelijks mijn theorie of ik maak elke dag 5 oefeningen van wiskunde.

Het is moeilijk om alle mogelijke concrete acties hier te gaan beschrijven, want deze zijn zo individueel. Kom je er niet aan uit? Laat het ons zeker weten en we bekijken het samen.


Voornemens volhouden

Schrijf je goede voornemens op! Ik weet het, dit is een vanzelsprekendheid, maar niet iedereen doet dit. Schrijf ze op en hang ze ergens omhoog zodat jij en je kind ze regelmatig kan zien. Op die manier kan je de acties opvolgen. Vragen of het allemaal lukt, vragen of je kan helpen.


Veel succes!


Wil je op de hoogte gehouden worden van onze blogs en acties? Vul dit formulier in:

22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page